Tuesday, January 27, 2009

Voigtlander Focusing Brilliant - me gusta...

M-a lovit o chestie noua - aparatele foto vechi. Primele poze le-am facut cu un aparat nemtesc, fabricat inainte de WWII, adica prin 1938. Imi place la nebunie... Este ca o jucarie bine facuta, care te tine mereu in suspans si care te lasa mereu sa descoperi chestii noi si interesante la ea. Modelul este cel cu focus si pe lentila de previzualizare, adica Voigtlander Focussing Brilliant TLR. TLR vine de la Twin Lens Reflex.


In primul rand imi place ca are foarte multe reglaje, ale diafragmei, ale timupului de expunere si focus. In plus, imi place ca trebuie sa armezi declansatorul mereu, inaintea fiecarei fotografii. Obiectivul fotografic este un Scopar 75mm, F3,5, facut de Voigtlander. Nu cum fac altii de imprumuta vreun Carl Zeiss sau vreun Rodenstock Trinar, desi aparatul lor se cheama altfel si e facut de alte maini, in alta tara...


Mai imi place foarte mult faptul ca are o usita ce ascunde 2 accesorii - un exponometru care se pune pe lentila superioara de previzualizare si un filtru galben pentru facut poze in lumina excesiva in plin soare. Tot dupa usita aceasta sta ascuns si un tabel de expunere, care te sfatuieste cum sa faci pozele mai bine. Ca lumea.


In alta zi am mai descoperit ceva - in vizorul superior, exista o lupa care se rabateaza. Cu ea poti vedea orice detaliu inainte de a declansa fotografia, o chestie care te ajuta foarte mult la focusarea imaginii, dar si la obtinerea unor foarte mici, dar importante detalii. E misto treaba asta, la fel de bine puteau sa nu o puna, dar ajuta.


Declansatorul are timp de expunere de la 1 la 1/500, plus T si B. Nu face cum trebuie timpii mai mari, de 1/10 sau mai mici, probabil din cauza vremii care rugineste piesel nelubrifiate, insa timpii importanti ii face cum trebuie. Imi place faptul ca nu merge tot aparatul 100%, ca si scos din fabrica... 1938, remember? Oamenii mergeau pe vremea aia cu masini care aveau rotile cu spite, mestecau tutun si Hitler era in gratiile tuturor. La naiba, acum mi-a picat fisa - aparatul asta lua nastere cand Germania se pregatea de anihilare... Cine stie ce poze o fi facut la viata lui.

Primele poze, le-am facut in Turnul Chindiei si la Manastirea Dealu, din Tirgoviste. Nu au iesit grozave, insa una imi place la nebunie. Mi s-a luat de DSLR-uri si carduri de 8 GB. Imi place sa invart, sa simt, sa pregatesc, sa admir. Luati-va aparate vechi si apucati-va de poze. O modalitate de a te intoarce in timp. Si merge...

Voigtlander Focusing Brilliant, 1/25.

No comments: